JAK ROZLICZYĆ IMPREZĘ ONLINE?
PODATKI, KOSZTY, REGULACJE PRAWNE DOTYCZĄCE INTEGRACJI ONLINE
Planujesz zorganizować wydarzenie online dla swojej firmy, ale nie wiesz jak rozliczyć taki wydatek? Przychodzimy z pomocą, by dać Ci kilka ważnych wskazówek, co warto wziąć pod uwagę decydując się na organizację eventu online. Poniższy poradnik przygotowany został z myślą o osobach, które poszukują wiedzy na temat aspektów podatkowych w organizacji eventów online dla firm. Omawiamy w nim kwestie odliczenia podatku VAT, zakwalifikowania imprezy online w koszty, oraz odpowiadamy na pytanie, czy udział w imprezie online rodzi konsekwencje natury podatkowej dla uczestników takich wydarzeń. Spieszymy także poinformować, że każda sytuacja jest indywidualna i wymaga konsultacji ze strony profesjonalisty podatkowego, dlatego też nie podejmujcie decyzji finansowych w oparciu tylko i wyłącznie o ten wpis , ale skonsultujcie swój przypadek także z doradcą podatowym.
CZY WYDATKI NA INTEGRACJĘ ONLINE MOŻNA WRZUCIĆ KOSZTY?
💡 ODPOWIEDŹ: Jak najbardziej można. Decyzja związana z integracją online i jej kwalifikacją, jako koszt prowadzonej działalności uzależniona jest od celu, w jakim dany event online jest realizowany. Ustawodastwo mówi jasno, że wszelkie wydatki na cele uzyskania przychodu, zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów kwalifikują się w koszty prowadzonej działalności. Dlatego też, jeśli organizujemy wydarzenie online, podczas którego dochodzi do integracji między pracownikami, wzmocnienia relacji, czy też wzrostu kompetencji uczestników spotkania, taki wydatek staje się dla firmy kosztem. Warto wspomnieć tutaj, że w razie kontroli firma powinna mieć możliwość udowodnienia fiskusowi, że program eventu online miał wspomniany charakter, a nie był tylko spotkaniem osób w sieci na luźną pogawedkę o sprawach w firmie. Od integracji online, która usprawnia funkcjonowanie zespołu odliczymy także podatek VAT (od faktury, którą wystawia nam agencja eventowa).
CZY WZIĘCIE UDZIAŁU W IMPREZIE ONLINE RODZI OBOWIĄZEK PODATKOWY?
💡 ODPOWIEDŹ: Od wyroku Trybunału Konstytucyjnego 8 lipca 2014 roku (sygn. akt K 7/13, Dz.U. poz. 947) sprawa wydaje się mieć korzystny wpływ na ewentualne konsekwencje podatkowe dla uczestników wydarzeń. Orzeczenie Trybunału określa jasno, że tylko i wyłącznie materialny rodzaj przychodu, którego wartość jesteśmy w stanie określiść może stać się przychodem. Wszystkie inne świadczenia dla pracownika nie podlegają obowiązkowi podatkowemu. Dlatego też zapraszając pracowników na imprezę integracyjną online, nie ma co obawiać się o konsekwencje podatkowe. Więcej na ten temat tutaj: Link
ŹRÓDŁA FINANSOWANIA INTEGRACJI ONLINE I ICH WPŁYW NA PODATEK.
💡 ODPOWIEDŹ: Finansowanie integracji online najczęścniej odbywa się z dwóch różnych źródeł. Pierwsze to fundusz świadczeń socjalnych, z którego korzystać można tylko i wyłącznie na zasadach określonych przez ustawę. Mówiąc krótko korzystać z funduszu można wydając środki na finansowanie różnych form wypoczynku, działalności kulturalnej czy sportowo-rekreacyjnej. Jeśli nasza impreza online kwalifikuje się pod wspomniane obszary to jedynym kosztem dla firmy, będzie koszt administracyjny. Drugą opcją finansowania imprez integracyjnych online są środki obrotowe. W takiej sytuacji zwrócić uwagę należy na cel spotknia integracyjnego online. Jeśli jest on ściśle powiązany z usprawnianiem działania zespołu, to taki wydatek ze środków obrotowych możemy wrzucić w koszty prowadzonej działalności.
JAKI RODZAJ EVENTU ONLINE MOŻE BYĆ ZAKWALIFIKOWANY W KOSZTY?
💡 ODPOWIEDŹ: W koszty prowadzonej działalności zakwalifikować możemy każde wydarzenie online, którego celem będzie usprawnienie funkcjonowania zespołu pracownicznego. Czyli wszelkie konferencje, szkolenia integracyjne, gry szkoleniowe online, warsztaty praktyczne. Uważać natomiast należy na eventy online, które niosą ze sobą tylko i wyłącznie aspekt konsumpcyjny, jak warsztaty degustacji, czy też luźne spotkania towarzyskie, które bardziej kwalifikują się pod koszty reprezentacji, a to rodzi ze sobą konsekwencje podatkowe.
KTO MOŻE WZIĄĆ UDZIAŁ W INTEGRACJI ONLINE I JAKI MA TO WPŁYW NA PODATEK?
💡 ODPOWIEDŹ: W integracji online mogą wziąć udział pracownicy, ale też osoby współpracujące, czyli zatrudnieni na umowach zlecenie, czy też samozatrudnieni współpracujący z podmiotem organizującym event online. Koszty organizacji takiego wydarzenia można wrzucić w koszty pod warunkiem, że uczestnicy spotkania online będą podczas wydarzenia nabywali wiedzę, czy też ćwiczyli umiejętności, jakie usprawniają ich współpracę, co finalnie ma przełożyć się na lepsze efektywny działalności firmy.
DEGUSTACJA ALKOHOLI ONLINE A KOSZTY UZYSKANIA PRZYCHODU.
💡 ODPOWIEDŹ: Degustacje alkoholi nie mogą być wrzucane w koszty prowadzonej działalności. Wydatki na konsumpcję alkoholu nie są dla firm kosztem prowadzenia działalności.